dinsdag 19 maart 2013

Dat heet dan gelukkig zijn (1)



Net geluisterd (via deze link) naar de 4de aflevering van 'Dat heet dan gelukkig zijn', een radioprogramma van Pat Donnez en Dirk De Wachter. Gastspreker deze keer was economist en filosoof Antoon Vandevelde. 

Op het eind van het progamma gaf de gastspreker zijn 3 do's and don'ts mee wat betreft gelukkig zijn. 

Hier zijn ze 

  1. Leef vanuit overvloed, niet vanuit schaarste.
    Ik veronderstel dat hij daarmee bedoelt dat je beter aandacht hebt voor wat is en niet voor wat niet is. 
  2. Wees dankbaar
    In principe vind ik dat niet eens zo 'anders' dan het eerste, wordt, wie vooral aandacht heeft voor wat is, niet per definitie dankbaar ? Misschien niet. 
  3. Maak iedere dag tijd voor fysieke en spirituele oefeningen.
    Hij haalt mooie voorbeelden aan, hardlopen, yoga, poëzie lezen of wat filosofie. 
Punt nummer 3b maakt deel uit van mijn 'voornemens voor 2013' : meer lezen. Ik denk dat iedere vorm van lezen (als je gevarieerd leest, fictie en non-fictie), je blik verruimt. Nu heb ik altijd al veel gelezen, maar hoe meer ik lees hoe meer ik ook wil lezen en hoe verrast ik dikwijls ben. Er zijn boeken die echt mijn ogen openen, andere waarin ik gewoon ontspannend vertoef. 
Als sporter hoef ik niet meer overtuigd te worden van het belang van fysieke oefeningen, maar ik vind het wel fijn dat hij behalve hardlopen ook iets over yoga zegt. Ik vind het altijd spijtig als mensen fysieke activiteit enkel en alleen linken aan lopen of intensieve sporten. Ik doe aan verschillende sporten (waaronder ook lopen) maar ben bovenal een pleitbezorger voor 'bewegen'. Een fijne wandeling doet ook deugd, evenals een rustige fietstocht. 


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...